5 kreatywnych pomysłów na aktywności z tematyki domu na angielskim (materiały)
PaulinaTemat domu, pomieszczeń i wyposażenia jest niezwykle wdzięczny na lekcjach językowych - można z łatwością przeprowadzić ciekawe zajęcia z tej tematyki z uczniami z klas 1-3. Bardzo lubię zajęcia o domu, bo nie tylko można zahaczyć o kwestie gramatyczne, ale również można z łatwością odnieść się do rzeczywistości znanej naszym uczniom.
Poznaj 5 pomysłów jak możesz zaciekawić swoich uczniów i przeprowadzić cykl super lekcji z działu dom.
Zgarnij karty pracy z działu dom z ćwiczeniami na pisanie i czytanie dla najmłodszych. Pobierz tutaj.
Mój pokój
Jedno z bardziej popularnych zadań związanych z tematyką domu to oczywiście narysowanie i opisanie swojego pokoju. U mnie również się ono pojawia, bo widzę wiele płynących z niego korzyści. Przede wszystkim uczniowie ćwiczą pisownie mebli i kolorów jak również utrwalają znajomość przyimków określających położenie i strukturę There is/There are.
Często wykorzystuję to zadanie, żeby pokazać uczniom jak tworzyć 'wypaśne' zdania. Wypaśne, czyli takie, zawierające sporo przymiotników 😄 Przykładowo zamiast pisać: "There is a bed." można spróbować dodać rozmiar, kolor i położenie, więc wyjdzie coś 'wypaśnego' w stylu: "There is a small red bed next to the big window."
W pracach uczniów zawsze skupiam się na pozytywnych aspektach. Moje dzieciaki wiedzą, że im więcej kolorów i kółeczek jest na ich pracy tym lepiej 💪
Kolorowe sprawdzanie zadań pisemnych opisałam tutaj - czytam wpis.
Zwiedzanie domów
Uczniowie z pewnością są już zaznajomieni z wyglądem domów swoich krewnych i przyjaciół z klasy. A jakby tak zabrać całą klasę na wirtualną wycieczkę po luksusowym domu z innego kraju?
Koniecznie wypróbuj zwiedzić ze swoimi uczniami te domy:
4522 Outer Bank Dr, Norcross, GA, 30092, US | 1618 Wellshire Ln, Dunwoody, GA, 30338, US https://my.matterport.com/show/?m=CBEtfudGrhF&play=1 |
Jak przeprowadzić tę aktywność?
👉 przypomnijcie sobie strukturę There is/There are
👉 (z uczniami z klas 2 i 3) przypomnijcie sobie prepositions of place
(kliknij tutaj po fajne sposoby wprowadzenia przyimków miejsca oraz karty pracy)
👉 (jeśli były już wprowadzone wcześniej) przypomnijcie nazwy mebli oraz sprzętów typowych dla wybranych pomieszczeń
👉 podczas wirtualnego 'zwiedzania' domu proś uczniów, żeby opisywali pomieszczenia
Kitchen.
It's a kitchen.
There's a kitchen next to the living room.
There's a fridge in the kitchen.
There's a fridge next to the table.
Wymarzony dom - projekt klasowy
Uwielbiam ten projekt! Ma sporo zalet i z wielką radością odtwarzam go co roku ze swoimi drugimi klasami.
Szczególnie cenię sobie ten projekt za to, że:
🏠łatwo zdobyć materiały,
🏠struktura There is i It's jest przećwiczona,
🏠pisownia wyrazów związanych z domem i wyposażeniem jest utrwalona
🏠przyimki miejsca są powtórzone i omówione w naturalnym kontekście
Ale przede wszystkim dzieciaki uczą się współpracy w zespole. Mają wspólne zadanie, ale też naukę kompromisów 🙂 Na co zwrócić uwagę promując współpracę w klasie? - przeczytaj mój artykuł w Get Creative!
Jak przeprowadzić tę aktywność?
👉 napisz z tygodniowym wyprzedzeniem informację do rodziców swoich uczniów, żeby dzieci przyniosły wycięte meble z gazetek wnętrzarskich lub katalogów sklepów meblowych
👉 podczas zajęć przygotuj kilka kartek A4 lub A3
👉 rozrysuj plan wymarzonego domu uczniów na tablicy
👉 rozpisz na tablicy ilość pokoi, na które się zdecydują uczniowie. Przy każdym pokoju napisz ilość osób, które będą przy nim pracowały. Znając swoją grupę możesz samodzielnie podzielić i dobrać uczniów do drużyn lub pozwolić im się dobrać tak jak chcą.
👉 uczniowie projektują swoje pomieszczenia z wykorzystaniem powycinanych mebli i podpisują 5 wybranych przedmiotów/mebli po angielsku
👉 po skończonej fazie projektowania na małej kartce piszą 3 prawdziwe zdania określając położenie wybranych przedmiotów/mebli, np. The sofa is next to the lamp.
Mając gotowy projekt wymarzonego domu uczniowie sklejają pomieszczenia. Taka praca może z pewnością uświetnić gazetkę klasową, ale może być również jeszcze wykorzystana na kolejnych lekcjach angielskiego. Jak? W ramach rozgrzewki językowej umieść naklejkę lub palec w pomieszczeniu i poproś uczniów o opisanie dokładnego położenia: It's in the living room. It's under the chair.
Obejrzyj nasz projekt tutaj.
Domy z całego świata
W okolicy mojej szkoły zdecydowanie przeważają bloki z wielkiej płyty i apartamentowce. W dzielnicy, w której pracuję są również niskie kamienice i domy jednorodzinne. Całkiem zróżnicowana zabudowa, z którą moi uczniowie są zaznajomieni.
Uważam, że ucząc języka obcego mam wspaniałą okazję pokazywać uczniom różne zakątki świata przy okazji podkreślając istotę komunikatywnej znajomości angielskiego.
Jak przeprowadzić tę aktywność?
👉 Z trzecioklasistami korzystam na lekcji z artykułu, który opisuje rodzaje domów w różnych częściach świata. Wyszukujemy w krótkich fragmentach potrzebnych informacji (skimming and scanning) i porównujemy domy.
👉 Z młodszymi uczniami oglądamy filmy ze zdjęciami pokazującymi różne domy z całego świata. Skupiamy się na nazwach i sporo dopowiadam po angielsku, ponieważ język użyty w nagraniu jest zbyt skomplikowany na potrzeby ESL lessons.
Przyda się struktura It's made of... oraz nazwy różnego rodzaju materiałów, z którego domy zostały zbudowane, np. wood, glass, mud, sand, concrete, etc.
Mając więcej czasu warto pokazać dzieciom na mapie miejsca i kraje, w których znajdują się różne domy. Dzięki temu zgrabnie wpleciemy element geografii i wiedzy o świecie. CLIL zawsze jest u mnie w cenie!
Najdziwniejsze domy świata
Mocno CLILowa aktywność, którą polecam wypróbować, jeśli będzie trochę czasu po omówieniu rozdziału. Podróż dookoła świata w poszukiwaniu najbardziej szalonych czy zaskakujących domów powinna się spodobać każdemu uczniowi. Przeczytaj poniżej jak wpleść element rywalizacji oraz wiedzę z działu dom do tego zadania.
Jak przeprowadzić tę aktywność?
👉 przygotuj prezentację zawierającą zdjęcia 5-8 najdziwniejszych domów na świecie, użyj na przykład tego filmu w ramach inspiracji
👉 podziel uczniów na 4-5 osobowe grupy i rozdaj każdej grupie tabliczkę suchościeralną i markery
👉 wyjaśnij, że za chwile zobaczą różne domy na całym świecie i mają za zadanie napisać o każdym z nich 3 rzeczy:
- kraj, w którym jest ten dom (tak! mają zgadywać!)
- materiał, którego użyto do zbudowania domu
- jedno prawdziwe zdanie, np. This is a big yellow house. It hasn't got windows. It looks like a boot.
👉 wypisz na tablicy nazwy materiałów takich jak: sand, mud, plastic, glass, wood, metal, concrete
Nie zapomnij wkleić jednego z dwóch polskich szalonych domów - Krzywego Domku w Sopocie lub Domu do góry nogami w Szymbarku.
Potrzebujesz czegoś bardziej klasycznego w tematyce domu i pomieszczeń? Skorzystaj z moich kart pracy wspierających pisanie i czytanie ze zrozumieniem dla uczniów z klas 1-3.
Zestaw zawiera:
ZADANIA Z PISANIA | ZADANIA Z CZYTANIA |
– pisanie po śladzie nazw pomieszczeń – łączenie obrazka z podpisem – wpisywanie brakujących liter – rozsypankę literową – wyszukiwankę – krzyżówkę | – zagadki o pomieszczeniach w domu – łączenie opisu pomieszczenia z obrazkiem – uzupełnianie zdań na podstawie krótkiego tekstu – czytanie i kolorowanie według opisu |
Korzystasz z moich pomysłów? Postaw mi wirtualną kawę, żeby docenić moją pracę, którą się z Tobą dzielę! ☕