Czy warto wprowadzać elementy gramatyki języka angielskiego w klasach młodszych?

No pewnie!
Ale jak to powinno wyglądać?

Cel, naturalny kontekst i…zabawa

Nie wyobrażam sobie podczas zajęć z dziećmi typowej prezentacji zagadnienia gramatycznego przy użyciu metajęzyka. Nie dość, że zanudziłyby się to jeszcze
z pewnością byłoby to dla nich zbyt abstrakcyjne. Koncept gramatyki języka jest skomplikowany również dla starszych uczniów (10-12lat), więc naszym 8-9 latkom te teorie muszą być przedstawione w odpowiedni dla nich sposób. Czyli jaki?

W zabawie. Co więcej, wcale nie trzeba dzieciaków uświadamiać, że właśnie zamierzamy im wprowadzić nową strukturę gramatyczną.
(Podczas studiów na metodyce nauczania języka angielskiego spotkałam się z propozycjami uczenia gramatyki poprzez wykorzystanie
Cuisenaire rods - kilka słów o tym przeczytasz tu.)

Nasi uczniowie potrzebują mieć misję – cel, dla którego będą używać języka obcego oraz nowej struktury. Ciekawie przygotowane zadania bazujące na komunikacji powinny doskonale się nadać.

Poniżej przedstawiam kilka pomysłów na aktywności skupiające się na wprowadzaniu i utrwalaniu struktur gramatycznych w klasach młodszych.

Modelowanie

Najłatwiejszym sposobem na zaprezentowanie struktury gramatycznej będzie odegranie dialogu. Na początek weź dwie pacynki. Jedna z nich zadaje pytanie, druga udziela krótkiej odpowiedzi lub nauczyciel może przeprowadzać z nimi wywiad.

The teacherCan you run?
🦋No, I can't.
The teacherCan you run?
🐶Yes, I can.

Na kolejnym etapie prezentacji uczniowie mogą pomagać w wymyślaniu pytań, a także odpowiadać wspólnie razem z bohaterami dialogu.

Z drugo czy trzecioklasistami proponuję stworzyć bardziej rozbudowany dialog, krótką historyjkę, dzięki której przećwiczą struktury gramatyczne, zadawanie i odpowiadanie na pytania.
(Chcę pobrać materiał PDF Pytania i odpowiedzi - funkcje językowe i struktury gramatyczne)

The teacher - 🦆Hello, who are you?
The teacher - 🦋Hi! I'm a butterfly. Who are you?
The teacher - 🦆I'm a duck. Where do you live butterfly?
The teacher - 🦋I live near this big tree. Where do you live duck?
The teacher - 🦆I live in a pond. Can you swim?
The teacher - 🦋No, I can't. I can fly. Can you fly?

Wejściówka

W każdym nowym dziale tematycznym w podręczniku znajdźcie pytania, np. What colour is it?, Do you like spinach?, Can it swim?

Spisz je na małych karteczkach,
a następnie wrzuć je do dużego słoika. Każde zajęcia zacznij od wylosowania karteczki oraz ochotnika, który odpowie na nie. To dobry pomysł na utrwalanie struktur gramatycznych oraz powtórek
z poprzednich działów.

Jeśli potrzebujesz przykładowych zadań lub pytań na wejściówki dla uczniów skorzystaj z mojej powtórkowej gry planszowej.(klik)

Drills

Drilling means listening to a model, provided by the teacher, or a tape or another student, and repeating what is heard. (...) Other types of drill include substitution drills, or question and answer drills. Substitution drills can be used to practise different structures or vocabulary items (i.e. one or more words change during the drill). 
https://www.teachingenglish.org.uk/article/drilling-1

Mogłoby się wydawać, że dryle językowe to idealne narzędzie do wprowadzania dzieciakom struktur gramatycznych... Ale! Jak z każdą metodą trzeba mieć wyczucie
i wziąć z niej, to co najbardziej pasuje do Twojego kontekstu nauczania.

Z dziećmi najczęściej powtarzane są pojedyncze słówka, ale skoro skupiamy się na wprowadzaniu elementów gramatyki, to warto opakować to słownictwo
w odpowiednie struktury.
Najodpowiedniejsze w przypadku zajęć z dziećmi będą substitutional drills.

The teacher:She can play the piano.(pokazuje cue cards z napisam 'she' oraz obrazkiem 🎹)
Students:She can play the piano. 
The teacher:He can't play the guitar.(pokazuje cue cards z napisam 'he' oraz obrazkiem 🎸, a następnie krzyżuje ręce)
Students:He can't play the guitar. 

Uatrakcyjnieniem dryli językowych będzie także zmiana głosów podczas powtarzania, np. jako robot 🤖, jaskiniowiec, pirat 🏴 lub gwiazda rocka 👨‍🎤.

Zdjęcie Marysi Bursche - Head Full of Ideas 
https://www.instagram.com/pomyslowe_diy/

Uwierzcie mi, że to niesamowicie angażuje uczniów. Czasem z pomocą mogą przyjść również atrakcyjne gadżety takie jak zabawkowy mikrofon.

Niektórzy nieśmiali uczniowie mogą chcieć uczestniczyć w zajęciach właśnie dzięki takiemu specjalnemu gadżetowi - mikrofon to jest coś, czemu warto dać szansę w klasach młodszych.

Role-plays

Odgrywanie przez uczniów scenek można uznać za kolejny etap Modelowania. Wymaga on większego zasobu słownictwa, ale to wcale nie oznacza, że nie może być skutecznie wykorzystywany z uczniami z klas młodszych.

Najczęściej spotykanym typem role-play w klasach młodszych jest tzw. information gap role play. Sprawdza się on podczas ćwiczenia zadawania pytań oraz odpowiadania na nie. Ten rodzaj role-play jest mocno ustrukturyzowany i skupia się przede wszystkim na poprawności (accuracy) i gramatyce (grammar-oriented) niż na płynności (fluency) wypowiedzi czy naturalnym kontekście. Można jednak temu zaradzić.
Przykładowo można wykorzystać materiały autentyczne, takie jak rozkłady jazdy, repertuar w kinie czy plan lekcji i przećwiczyć pytania i odpowiedzi w czasie present simple. 

Kolejnym wartym uwagi typem jest task-based role playw którym to uczniowie mają do wykonania konkretne zadanie, np. zameldowanie się w hotelu, zamówienie jedzenia czy zapytanie o drogę w obcym mieście. Taka zabawa pozwala na uzyskanie naturalnego kontekstu, w którym można wykorzystywać język obcy.

Teleturniej

Każdego rodzaju gra zespołowa, podczas której uda nam się przećwiczyć elementy gramatyki jest mile widziana - szczególnie w klasie 3.

Możemy podzielić klasę na dwie grupy i stworzyć proste ćwiczenie na zasadzie teleturnieju.
Pierwsze osoby z drużyny stoją lub siedzą przy buzzers i po usłyszeniu, lub wyświetleniu pytania zgłaszają się do odpowiedzi. Kiedy udzielą w pełni poprawnej gramatycznie odpowiedzi, zdobywają punkt dla swojej drużyny.

Kolejnym pomysłem jest wykorzystanie aplikacji do tworzenia quizów, np. Kahoot
i zaproszenie do pracy wszystkich uczniów równocześnie. Wyświetlasz pytania na rzutniku, uczniowie pojedynczo lub w parach odpowiadają na nie przy użyciu telefonów, tabletów lub laptopów.
Sprawdź mój quiz podsumowujący dla uczniów z klasy trzeciej (klik).

Skorzystaj z tego generatora Jeopardy i stwórz grę odpowiednią dla twojej klasy.


Spodobał Ci się artykuł? Poznałeś coś nowego? Koniecznie daj mi o tym znać w komentarzu lub poprzez moje media społecznościowe! ❤️

Kup zestaw kart pracy pytania i odpowiedzi w języku angielskim - struktury gramatyczne i funkcje językowe w formacie PDF.

Powiązane artykuły:

Słuchanie ze zrozumieniem w klasach 1-3 – Back to School (materiały)

Nowy rok szkolny już rozpoczęty! Przejęci uczniowie pewnie opowiadali o swoich wakacjach korzystając ze słownictwa poznanego jeszcze w czerwcu.

Moje ulubione 4 tematy CLILowe w klasach młodszych

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jak wplatać wiedzę dotyczącą otaczającego nas świata na swoich zajęciach językowych? Jeśli choć raz przeszło…

Chiński nowy rok na lekcji angielskiego

Mój top 6 pomysłów na materiały, pomoce i ćwiczenia, które przydadzą ci się omawiając temat chińskiego nowego roku. Prezentowanie…