Określamy położenie po angielsku

Przyimki (lub jak lubię nazywać to z moimi uczniami słowa określające położenie) są elementem gramatyki, który omawiamy już w klasach 1-3.

Jest wiele sposobów na przedstawienie dzieciom tego materiału, a zdecydowana większość z nich powinna umożliwiać dzieciom ruch 🤸‍♀️🤸‍♂️

Zapraszam do zapoznania się z moimi propozycjami aktywności do ćwiczenia przyimków miejsca oraz autorskimi kartami pracy.

No prep ideas

Where’s your pencil?

Najprostsze pomysły czasem są najskuteczniejsze! Każde z dzieci ma swój ołówek i książkę, więc najłatwiej będzie je wykorzystać i poćwiczyć określanie położenia.

To zadanie to nie jest typowy drilling, ponieważ dzieci nie tylko mają za zadanie powtarzać, ale również umieszczać ołówek w odpowiednim miejscu.

Put your pencil under the book.
Put your pencil on the book.
Put your pencil in the book.
Put your pencil in front of the book.
Put your pencil behind the book.
Put your pencil next to the book.

Zamieniaj ołówek na kredkę, długopis, gumkę...cokolwiek, co jest w klasie i uczeń zmieści w swoich rączkach. Przy okazji nauki przyimków dzieciaki powtórzą słownictwo związane z przyborami szkolnymi i zabawkami. Sounds like a great plan, right?

SPRAWNOŚCI PRODUKTYWNE:

Samo pokazywanie i TPR (total physical response) to za mało. Czas włączyć samodzielne tworzenie zdań przez uczniów. Początkowo poszukaj ochotników, którzy ‘zadadzą reszcie klasy zagadki’. U mnie taka zachęta zawsze działa 😊

Where are you?

Kiedy już przybory szkolne zmieniały swoje miejsce wielokrotnie to czas na… uczniów.

Na początek warto będzie pokazać dzieciom o co chodzi i… przykładowo wejść pod ławkę. Jak już minie pierwsze zaskoczenie i wybuch śmiechu, oznajmij głośno, ‘I’m under the desk.’ Oczywiście, jeśli nie czujesz się na tyle swobodnie by wygłupiać się z dzieciakami możesz po prostu usiąść na krześle i powiedzieć ‘I’m on the chair.’ 

Chociaż osobiście zachęcam do mniej konwencjonalnych rozwiązań.
Uczniowie z pewnością zapamiętają ulubioną Panią siedzącą pod ławką 😂

W pierwszej części ćwiczenia to ty zmieniaj położenia i mów gdzie się znajdujesz oczywiście zachęcając dzieci do przemieszczania się i powtarzania.

Na kolejnych etapach zabawy wybierz uczniów, którzy gdzieś się umiejscowią, a reszta grupy musi określić ich położenie.

    • możesz wprowadzić konstrukcję ‘He’s’ oraz ‘She’s’ - polecam w mocnej 2 klasie lub w 3 klasie
    • wybierz ucznia, który będzie demonstrował i poproś by wybrał z klasy kogoś, kto ma opisać miejsce jego położenia

Kto pierwszy?

Przygotuj dwa dokładnie takie same zestawy:

  • książka
  • plecak
  • krzesło
  • piłka
  • długopis

Podziel klasę na dwie grupy i poproś by usiedli w dwóch rzędach równolegle do siebie.

Przed każdym rzędem połóż przygotowany zestaw.

Zasady są proste - pierwsi uczniowie usłyszą zdanie, np. ‘The bag is under the chair.’ i mają za zadanie jak najszybciej ułożyć przedmioty w taki sposób jaki usłyszeli od nauczyciela.


Low prep ideas

Let’s take some notes

Potrzebujesz:

  • zeszyty
  • kolorowe flamastry

Stwórzcie swoją notatkę z lekcji. Polecam żeby uczniom naszkicować szybko na tablicy wzór. Nie każde dziecko będzie wiedziało jak podejść do tematu, więc daj im kilka opcji.

To trochę wstęp do nauki tworzenia wizualnych notatek i liźnięcie tematu map myśli. Na bardzo początkowym poziomie, ale warto dzieciom dać takie narzędzia do nauki. 

Szukając więcej informacji na temat tworzenia notatek wizualnych dla nauczycieli polecam artykuł Magdy z wizualnie.


Worksheets

Potrzebujesz:

  • wydrukowane karty pracy

lub

  • wyświetlone na rzutniku/udostępnione na lekcji zdalnej

Wysyp materiałów z zakresu określania położenia po angielsku jest ogromny!
Hmmm… myślę, że przekopanie się przez nie może być nie tylko czasochłonne i przysporzyć nam dodatkowej pracy, ale nie mamy również gwarancji, że znajdziemy odpowiedni materiał dla naszych uczniów.

Z malutkimi dziećmi wypełnianie kart pracy to temat sporny. 

Jedni są wielkimi fanami, podczas gdy inni unikają ich jak tylko mogą.

Według mnie karty pracy powinny być angażujące, ciekawe dla uczniów, pomagać w podsumowaniu omówionych na lekcji zagadnień i dać szansę na kreatywne użycie poznanych treści.

Idąc tym tokiem myślenia z przyjemnością przedstawiam zestaw kart, które przygotowałam z myślą o uczniach z klas 1-3 szkoły podstawowej.

Where are the bunnies?

Poznaj wesołe króliczki i pomóż odnaleźć je swoim uczniom wprowadzając przyimki miejsca oraz powtarzając słownictwo z tematyki domu.

W materiale znajdziesz:

  • gotowe do druku karty wyrazowe z przyimkami miejsca: ON, IN, UNDER, NEXT TO, BEHIND, IN FRONT OF
  • obrazki do prezentacji wybranych przyimków wraz z sympatycznymi króliczkami oraz pytaniami aktywizującymi grupę
  • rymujący się tekst, co ułatwi uczniom odbiór i utrzyma ich skupienie na ciut dłużej
  • zadanie do uzupełnienia brakujących przyimków
  • zadanie do przeczytania i odnalezienia odpowiedniego obrazka (read and match)
  • zadanie do przeczytania oraz narysowania obrazka (read and draw)

Kilka pomysłów na zabawę z moim autorskim materiałem

1. Wydrukuj karty wyrazowe i naklej je na patyczki. Pokazuj uczniom wybrane słowa i proś by umieścili jakiś przedmiot zgodnie z przyimkiem.

2. Wyznacz ochotnika, który będzie pokazywał wybrany patyczek, a reszta dzieci musi ułożyć przedmioty w odpowiedni sposób.

3. Wydrukuj i zalaminuj karty z króliczkiem i pytaniami aktywizującymi. Zbierz dzieci w kole na dywanie i przeczytajcie wspólnie opisy obrazków - zachęć uczniów do powtarzania ‘Bunny, bunny where are you?’ a następnie do odpowiedzi na pytania.

4. Zwróć uwagę na rymujące się wyrazy i spytaj czy znają jeszcze jakieś słowa, np. you - too - blue - moo

5. Wydrukuj i zalaminuj karty z króliczkiem oraz brakującymi przyimkami. Umieść karty na tablicy za pomocą magnesów, a pod spodem przyklej taśmą mocującą lub małymi magnesami 3 karty wyrazowe z przyimkami (1 prawidłową i dwie błędne). Zaproś ochotników, żeby dopasowali odpowiednie karty i przeczytali wspólnie z klasą uzupełnione zdanie.


6. Wydrukuj, zalaminuj i wytnij obrazki oraz zdania i zróbcie zadanie z dopasowywaniem wspólnie na tablicy.

7. Wydrukuj kopię zadania do narysowania dla każdego ucznia i poproś by przykleił każdy obrazek i zdanie w zeszycie. Następnie zachęć do samodzielnego narysowania króliczka w innym położeniu i samodzielne napisanie zdania. 

(polecam korzystanie z zakresu słownictwa z podręcznika dzieci, np. umów się, że korzystacie tylko z działu house lub toys - wtedy jest większa szansa, że uczniowie samodzielnie wykonają zadanie, bo mają wszelkie zasoby ku temu)

Podobają Ci się moje pomysły? Możesz zakupić zaprezentowane przeze mnie materiały w moim sklepie na zlotynauczyciel.pl

Wykorzystałaś mój pomysł? Daj mi znać! 

Z radością oglądam zdjęcia z realizacji Waszych zajęć przy użyciu moich pomysłów czy materiałów. Pozostańmy w kontakcie poprzez media społecznościowe.

Happy Teaching! 

Komentarze