Moje ulubione 4 tematy CLILowe w klasach młodszych
PaulinaCzy kiedykolwiek zastanawiałeś się jak wplatać wiedzę dotyczącą otaczającego nas świata na swoich zajęciach językowych? Jeśli choć raz przeszło ci to przez głowę, powinieneś spróbować metody zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego.
CLIL (content and language integrated learning) to mówiąc w ogromnym skrócie używanie języka obcego do przekazywania treści przedmiotowych takich jak matematyka, przyroda, sztuka, itd.
Zanim przejdę do tematów, które doskonale sprawdzają się w klasach młodszych przy użyciu tej metody, muszę wspomnieć o taksonomii Bloom'a - jest to niezbędny element w zajęciach CLILowych. (Taksonomia) Jest to klasyfikacja celów nauczania. Więcej na ten temat możesz doczytać na tej stronie internetowej -> klik
Współpraca
CLIL jest zazwyczaj pierwszym wyborem w nauczaniu w środowisku dwu- lub trzyjęzycznym. Jednak może on być efektywnie wykorzystywany w jednojęzycznym środowisku. Należy spełnić jeden bardzo istotny warunek – między nauczycielem językowym a przedmiotowym musi być ścisła współpraca. Wspólnie powinni analizować i przygotowywać treści, dobierać odpowiedni język, który będzie używany podczas zajęć, adaptować materiały autentyczne, itd.
Chciałam wam przedstawić tematy, których nie może zabraknąć podczas zajęć uczniów w klasach młodszych. Będę je opisywać z perspektywy językowca. W praktyce, najczęściej dogaduję się z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej uczącymi moje klasy, żebyśmy w tym samym dniu lub tygodniu zrobili zajęcia o podobnej tematyce. Dzieci są bardzo zadowolone, bo mają już wiedzę w jakimś temacie, a ze mną na lekcji mogą ją usystematyzować, poznać nowe słownictwo, które pomoże im opisać i nazwać zachodzące procesy lub po prostu poeksperymentować i używać języka angielskiego. A może znajdą się odważni nauczyciele, którzy zdecydują się połączyć siły i wspólnie przeprowadzić zajęcia/cykl zajęć? Warto pogłębić taką współpracę, chociaż nie ukrywam, to będzie wymagało mnóstwa dobrej woli, cierpliwości i kreatywności 😉
Moje ulubione CLILowe tematy, które realizuję z maluchami.
Jedzenie – nauki przyrodnicze
Klasyfikacja jedzenia
Umiejętności wg taksonomii Blooma: Zakres słownictwa: Potrzebne struktury gramatyczne: Niezbędne pomoce: Materiały do druku: |
Jak możesz przeprowadzić tę lekcję?
|
Inne propozycje do tematu JEDZENIA
- Zdrowa i niezdrowa żywność
- Jak powstaje moje jedzenie? Od ziarna do chleba
Zerknij na moją tablicę Pinterest, żeby znaleźć prace plastyczne oraz projekty
Koła wokół nas – edukacja przyrodnicza i plastyczna
Umiejętności wg taksonomii Blooma: Zakres słownictwa: Niezbędne pomoce: Materiały do druku: |
Jak możesz przeprowadzić tę lekcję?
|
Potrzebujesz więcej pomysłów na CLILowe lekcje o kształtach?
Zerknij na moją tablicę oraz na bloga Natalii NatiEnglish, na którym znajdziesz sporo matematycznych inspiracji z kształtami.
Cykl życia – owoc (lub inna roślina) – edukacja przyrodnicza
Umiejętności wg taksonomii Blooma: Zakres słownictwa: Potrzebne struktury gramatyczne: Niezbędne pomoce: Materiały do druku: |
Jak możesz przeprowadzić tę lekcję?
|
Więcej pomysłów na zajęcia w tematyce cykli życia?
- Doskonale sprawdzi się znana wszystkim książka Erica Carle ‘The Very Hungry Caterpillar’
- A może wspólnie stworzycie plakat o cyklu życia człowieka?
Zaczerpnij inspiracje z mojej tablicy na Pinterest
5 zmysłów – eksperymenty – nauki przyrodnicze
Umiejętności wg taksonomii Blooma: Zakres słownictwa: Potrzebne struktury gramatyczne: Niezbędne pomoce: Do eksperymentów będziesz potrzebował:dotyk: a blind fold, different objects with various textures, for example, a chestnut, wool, a stone słuch: different sounds recorded or played from the internet, for example: flushing the toilet, sounds of hammer, a squawking parrot, etc wzrok: a blind fold, a piece of chalk and a board/marker and a big sheet of paper węch a blind fold, small containers with different spices: basil, cinnamon, lavender, cumin, etc. or candles with fruity scents smak: a blind fold, plastic tea spoons, chopped garlic, grated orange zest, soya milk, cooked millet, etc. Materiały do druku: |
Jak możesz przeprowadzić tę lekcję?
|
DOTYK
włóż różne przedmioty do kartonowego pudła, zaproś ochotników, którzy, z zasłoniętymi oczami włożą swoje dłonie do pudła. Zanim jednak uczeń poda nazwę rzeczy, którą rozpoznał, zachęć go do opisania jej. Im większej ilości przymiotników użyje, tym lepiej. Np. It’s round, spiky and hard. I think it is a chestnut
WĘCH
ustaw kilka małych pojemniczków z różnymi przyprawami lub świece zapachowe w jednym rzędzie, mniej więcej 30-50cm od siebie i połóż obok karteczki i puste słoiki. Zaproś kilkoro uczniów do eksperymentu i poproś o zamknięcie oczu i powąchanie zawartości pojemników. Pomysły na to co znajduje się w środku zapisują na papierze. Na koniec zadania sprawdzicie wszystkie odpowiedzi
SŁUCH
odtwarzaj różne dźwięki (użyj internetu do znalezienia różnych nieoczywistych dźwięków 😉), a w trakcie słuchania uczniowie mogą zapisywać swoje odpowiedzi, które sprawdzicie na koniec eksperymentu
WZROK
wybierz dwóch ochotników i wręcz im kawałek kredy lub marker, w zależności jaką macie w klasie tablicę. Ochotnicy z zasłoniętymi oczami mają za zadanie narysować coś, co wymyśli im reszta uczniów
SMAK
Rozdaj opaski na oczy. Już na samym początku uprzedź uczniów, że nic co tu będzie do spróbowania nie będzie niejadalne ani obrzydliwe 😉 Kiedy uczniowie będą gotowi, daj im odrobinę jedzenia lub płynu na łyżeczce do spróbowania. Podobnie jak w eksperymencie z węchem, możesz im dać karteczki, żeby zapisywali swoje odpowiedzi
Uważasz, że te pomysły nie
wyczerpują tematu?
Zerknij na moją tablicę Pinterest po więcej kart pracy i projektów w tym temacie.
Moje inne CLILowe lekcje, które możesz wykorzystać z najmłodszymi
Podróżowanie i bezpieczeństwo na drodze - geografia, edukacja społeczna
Chiński Nowy Rok - historia, kultura
Świątecznie dookoła świata - kultura, geografia
Londyńska podróż po mapach - geografia, kultura
Eduweek#6
Ten artykuł został napisany w związku z blogerską akcją EduWeek #6- TOP of the Top. Poniżej znajdziesz listę wszystkich blogów biorących udział w tej edycji. Zachęcam do odwiedzenia poniższych blogów i zdobycia jeszcze większej porcji inspiracji!
*Atena ELT publishing *Angielskipodrodze.pl *Authentic-teaching *Blog Akademia Lektora *Creativity killed the class *English Freak *EnglishLand *English-nook *Elikeenglish
*EV Szkolenia dla nauczycieli - Katarzyna Warszyńska *From P. with Love *Karolina Kępska - Teacher Trainer *Karolina Lubas - English Teacher *Laboratorium Języka - Jarosław Piwowar *Magdalena Ślawska - angielski zawodowy *Nauczycielka Angielskiego
*Oskar Rożewicz - nauczyciel *Studio Języka Angielskiego English on fleek
*Sylwia Grubiak-Creative Teacher
*Włoski z Paolą