Jedzenie - projekt klasy pierwszej
Paulina
Jak ciekawie podejść do tematu preferencji i jedzenia? Zróbmy projekt!
Najlepszym sposobem na nauczenie czegokolwiek jest spersonalizowanie treści i pozwolenie dzieciakom na odrobinę zabawy, podczas której będą wykonywać zadanie i się uczyć.
Zdobycie materiałów to pestka
Poprosiłam tydzień przed projektem uczniów o wycięcie z gazetek reklamowych (które i tak zawsze zaśmiecają klatki schodowe i skrzynki pocztowe) zdjęć produktów spożywczych, które lubią. Na zajęcia dzieciaki wesoło przybyły z kopertami i koszulkami wypełnionymi mnóstwem jedzonka.
Etapy projektu
|
Przydzielanie zadań członkom grupy - role w grupie
Uczniowie w małych grupkach siedzą przy złączonych stolikach. W zależności od ilości obecnych osób, grupy mają po 4-6 osób. Czasem pozwalam im się dobrać samodzielnie, niekiedy jednak robię odliczanie do 4,5,6,7 (zależy, ile grup mamy mieć)
Dzieciaki dostają konkretne role. Są ‘przyklejacze’, moderator dyskusji grupowej, ‘pytacz’, ‘rozwiązywacz’ problemów, pisarze i w zależności od potrzeb wielu innych.


(więcej na temat pracy w grupie i ogólnie pojętego Teamwork w klasie przedstawiałam podczas konferencji I ❤️ Teaching 2)
Przebieg
Pierwszym zadaniem jest burza mózgów i dyskusja, które produkty mają się znaleźć po stronie ‘I like…’, a które po ‘I don’t like…’. I tu moderator i ‘rozwiązywacz’ są niezbędni. To oni wspólnie przejmują kontrolę nad dyskusją w grupie i ja nie ingeruję w przebieg tej narady. Oczywiście jestem w sali i na wypadek niechcianych rękoczynów muszę zareagować. (I to nie jest wyolbrzymienie! Dzieciaki tak bardzo broniły swoich argumentów, że zaczęły w ruch iść pięści…☹)
TIME MANAGEMENT
Staram się dawać im ograniczoną ilość czasu na poszczególne etapy pracy. Chcę, żeby przy okazji takiej lekcji mieli możliwość obserwowania upływu czasu i lepszej organizacji pracy w zespole.
Na tablicy wieszam zegar i rysuję, jak wskazówka będzie tu, to kończymy dyskusję, a jak tam to kończymy przyklejanie i podpisujemy. Jeśli akurat w mojej klasie jest tablica multimedialna lub projektor, używam zegarów elektronicznych, np. tego.
Ciekawszym sposobem odmierzania czasu jest skorzystanie z pomocy klepsydry, płonącego knota czy innych cudów ze strony internetowej online-stopwatch.com. Zazwyczaj te atrakcje zostawiam na sam koniec, jak daję 2 minuty na dopracowanie/dopieszczenie/odpicowanie projektu.
Po wszystkim prace podpisane przez wszystkich członków trafiają w zaszczytne miejsce na korytarzu szkolnym, gdzie są pokazywane i doceniane przez innych oraz rodziców.
Nie takie krótkie, ale proste zadanie, zajmuje całą lekcję. Warto jednak poświęcić czas, żeby zaobserwować, jak rówieśnicy ze sobą współpracują i odnoszą się do siebie. Nawet jak uważasz, że znasz swoje dzieciaki, podczas takiej pracy mogą cię niejednokrotnie zaskoczyć 😊