Co to jest classroom management?

Classroom management w języku polskim to zarządzanie klasą. Ale co to dokładnie znaczy?!
Zapraszam do pierwszego wpisu z serii #Classroom Management with Paulina

Zdecydowałam się na serię metodycznych wpisów o tematyce classroom management, po tym jak miałam przyjemność odbycia zajęć online ze studentami pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego w styczniu 2021.

Jestem niezwykle ciekawa odbioru przez moich czytelników takiego rodzaju wpisów. Seria wpisów będzie przeplatała teorię wraz z praktycznymi radami, które postaram się przedstawić jak najdokładniej zarówno w formie wideo jak i tekstu.
Zapraszam do pierwszego wpisu.


Co to jest classroom management?

Zacznę od podania kilku definicji, które znalazłam na anglojęzycznych stronach o edukacji. Dzięki nim, będziesz mógł sobie uporządkować swoją wiedzę na temat classroom management.

Jednak najpierw przyjrzyj się tej grafice… as a hint.

Cartoon by Matt Groening (1987) 

Zadałam takie samo pytanie podczas swoich warsztatów i przykładowymi odpowiedziami były:

  • time management
  • rules
  • tricks
  • tips

I to wszystko jest prawdą! W zarządzaniu klasą właśnie chodzi o te wszystkie kwestie.

Poniżej znajdziesz dwie definicje, które według mnie świetnie oddają ideę classroom management.

strategies for building positive, compassionate classroom communities that engage learners, and tips for coping with disruptive behaviors and managing distraction

www.edutopia.org/

W tej definicji ujęło mnie podkreślenie pozytywnej atmosfery w klasie. To jest dość często pomijany aspekt w zarządzaniu.

is a collection of techniques that teachers use to encourage effective learning by minimizing distractions and disruptions.”
/https://learn.canvas.net/courses/1123/pages/introduction-classroom-management/

Tutaj natomiast zostały użyte dwa kluczowe słowa: distractions oraz disruptions, które uważam za równie istotne jak pozytywna atmosfera w klasie.

Zamiast tworzyć kolejne definicje by odpowiedzieć na pytanie czym jest classroom management wypiszę w tabelce kluczowe zagadnienia, które powinny być wzięte pod uwagę podczas zgłębiania wiedzy o zarządzaniu klasą oraz planowaniu swoich jednostek lekcyjnych.

set of rules

strategies and techniques

tips and tricks

discipline*

positive learning environment

rapport

expectations

time management

dealing with unexpected situations and behaviours

*dyscyplina w klasie to jest temat na kolejny wpis, więc tutaj się nie będę mocno do niego odnosić.

Zacznę od reguł, zasad i norm obowiązujących w klasie.

Ty jako nauczyciel masz za zadanie przedstawić uczniom zakres ich praw i obowiązków w klasie… Yyy, albo nie do końca. Poniższy obrazek przedstawia właśnie takie podejście.

John McPherson

Może i wydawałoby się to prostym i skutecznym rozwiązaniem. Przedstawiasz jasno swoje oczekiwania i koniec. Uczniowie mają się słuchać i dostosować. 

Nie!

Przecież nie chodzi nam o to, żeby być w klasie, odfajkować swoje i wyjść do domu. W takim środowisku raczej nie ma szans na efektywną naukę. Jak można inaczej rozwiązać taki problem? Jak przedstawić normy i zasady bez nadmiernej ‘tresury’?

Kontrakt

Daj uczniom dojść do głosu i stwórzcie wspólnie kontrakt klasowy.

Czym jest taki twór i czemu jest ważny w zarządzaniu klasą?

Kontrakt klasowy jest to zbiór norm funkcjonowania w klasie. To, że jest on tworzony przy aktywnym udziale uczniów czyni go jeszcze ważniejszym dokumentem (umową). Kontrakt klasowy może być wykorzystywany do rozwiązywania konfliktów, nauki życia w społeczeństwie oraz wielu innych przydatnych umiejętności.

Jak kontrakt może nam pomóc w zarządzaniu klasą?

Cóż, to nie jest stuprocentowa gwarancja sukcesu, ale jednak można spróbować tego narzędzia. Z perspektywy anglistki, która ma zajęcia z ponad 10 różnymi klasami to niestety stworzenie tego rodzaju narzędzia byłoby bardzo uciążliwe i niepraktyczne.
Prawdopodobnie uczniowie mogli stworzyć tego rodzaju umowę ze swoim wychowawcą.


Osobiście nie polecam korzystania z przygotowanego z wychowawcą kontraktu podczas Twoich zajęć - każdy z nauczycieli powinien zawrzeć swoją umowę z uczniami, wspólnie dojść z nimi do wniosków oraz dopracować zasady obowiązujące podczas waszego przedmiotu.

Kilka zasad przy tworzeniu kontraktu klasowego

  • brak negacji

lepiej pisać o zachowaniach, które mają się pojawić niż tych, które są niechciane w klasie. Dzieci często nie rozumieją tego słowa ‘NIE’ i robią dokładnie to, czego prosiliśmy, żeby nie robili. Ot logika ;)

  • jasne i konkretne zasady

stwórzcie zasady, do których będzie można się szybko odnieść w razie napotkanych w klasie problemów. Im prostszy zapis tym lepiej.

  • komunikacja

podczas tworzenia zapytaj uczniów, co według nich jest warte spisania, jakie zasady powinny obowiązywać, żeby powstała przyjazna uczeniu się atmosfera. Biorąc ich sugestie pod uwagę pozwalasz im stać się częścią społeczności. A poza tym, będzie im trudniej łamać te zasady, które sami współtworzyli 😉

Zebrałam tutaj przykładowe kontrakty klasowe, może posłużą Ci jako inspiracja do wprowadzenia swojej umowy z uczniami. 

W kolejnym wpisie poruszę temat dyscypliny.

Stay tuned!

Ten artykuł pojawi się również w formie wideo - śledź moje social media żeby go nie przegapić!

Powiązane artykuły:

A gdy smutno jest i źle…

Czasem rzeczywistość nas przytłacza i wszystko wydaje się być bez sensu. Kiepska pogoda? Kłótnia z bliskim? Okropne zachowanie dzieciaków…