‘Bezpieczeństwo na drodze’ – lekcja zintegrowana przedmiotowo-językowa (CLIL) o bezpieczeństwie w podróży i rozpoznawaniu znaków drogowych.

Rozszerzaj i rozciągaj jak tylko możesz

Tematy z podręcznika to zazwyczaj za mało, lubię je poszerzać o jakieś dodatkowe zagadnienia. Łączenie wiedzy dzieci o świecie z językiem angielskim to jest zdecydowanie mój priorytet, jeśli chodzi o planowanie lekcji. Szukam możliwości pokazania im świata z zupełnie innej perspektywy, jednocześnie dając szansę porównania go do naszego dobrze znanego polskiego kontekstu.

Pozwól się ponieść gonitwie myśli i korzystaj z inspiracji

Tym razem wybrałam temat o pojazdach i transporcie. W podręczniku były nazwy pojazdów i przymiotniki opisujące, tj. wolny, szybki, duży, mały, itd. Szybko nauczyłam dzieciaki słownictwa wraz z potrzebą strukturą ‘It is a…’ i mogliśmy działać dalej.

Kiedy już wiedziałam, że chcę poszerzyć rozdział o transporcie o jakieś ciekawe informacje, zaczęłam myśleć, co więcej da się zrobić z tym tematem. Podział na lądowy, wodny i powietrzny to za łatwe i już o tym rozmawialiśmy przy okazji prezentacji słownictwa. Rozpoczęła się prawdziwa gonitwa myśli, gdy nagle przypomniałam sobie jedną z lekcji CLIL, którą miałam przyjemność obserwować.

Podczas mojej wizyty w jednej ze słoweńskich szkół podstawowych, widziałam niesamowitą lekcję angielskiego z elementami zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego i niektóre z fragmentów tej lekcji okazały się być niezłą inspiracją do mojej lekcji. Dzięki pomysłom słoweńskiej nauczycielki, powstała prezentacja .ppt i kilka zabawnych ćwiczeń dla dzieciaków do zrobienia podczas zajęć.

Etapy lekcji

Lekcja składała się przede wszystkim z pokazu slajdów i podstawowych informacji o bezpieczeństwie na drodze, które dzieci już doskonale znały. Uczniowie poruszali temat sygnalizacji świetlnej, odblasków, bezpiecznego podróżowania autobusem, itp. Pytałam o światła drogowe, pojazdy, chodniki i przechodzenie przez jezdnię. Przez całe zajęcia byli z nami obecni dwaj rysunkowi policjanci (a happy policeman and a sad policeman), którzy oceniali, czy dzieci potrafią rozpoznać sytuacje na fotografiach zgodne z zasadami ruchu czy nie. Pomimo, że dzieci w większości tłumaczyły skomplikowane zagadnienia w ich języku ojczystym, wielokrotnie starali się układać zdania po angielsku tylko ze wstawkami po polsku. Słownictwo, które omówiliśmy na poprzednich lekcjach, znali i stosowali bez problemu.

Jednym z zadań podczas prezentacji była wycieczka autobusowa dookoła Polski. Uczniowie mieli czekać w odpowiednim mieście, zakupić bilet i przestrzegać zasad bezpieczeństwa wcześniej omówionych i nazwanych po angielsku. Zabawy było co niemiara najpierw z budowaniem autobusu, a potem z wykonywaniem czynności ze znanej piosenki ‘The wheels on the bus’. 😊

Na zakończenie prezentacji, dzieciaki dostały trudne zadanie przeprowadzenia autobusu przez różne zakręty, zakazy, nakazy i inne pułapki prosto do szkoły. Dla chętnych było zadanie, żeby używając znaków drogowych, zaprojektować swój labirynt dla autobusu lub innego poznanego pojazdu lądowego.

Bez pracy nie ma kołaczy!

Przygotowanie takiej lekcji oczywiście było dość praco i czasochłonne, ale wystarczyło jedno krótkie spojrzenie na rozpromienione buzie zachwyconych dzieciaków, żeby wiedzieć, że było warto. Jest mnóstwo zalet korzystania z elementów CLIL albo robienia całej lekcji CLILowej. Uczniowie są zainteresowani lekcją i widać ich satysfakcję, kiedy rozumieją przekaz nauczyciela i dowiedzą się czegoś nowego. Ten rodzaj prowadzenia zajęć przekłada się też na lepszą płynność używania języka jak również na zwiększoną motywację do mierzenia się z trudniejszymi wyzwaniami. Co więcej, używanie angielskiego jako medium do przekazywania innych treści pozwala szybciej przyswoić dzieciom język.

Mam nadzieję, że te kilka przykładów korzyści jest w stanie cię przekonać, żeby szukać innych perspektyw, rozszerzać łatwe tematy o coś bardziej ekscytującego i starać się wplatać CLIL.

Jest warto!

Powiązane artykuły:

Motyw Święta Dziękczynienia na twoich lekcjach angielskiego – zbiór pomysłów

Zacznijmy od początku Dzień dziękczynienia to święto obchodzone na pamiątkę pierwszych dożynek w kolonii w Plymouth. Ten dzień ważny…

Przeciwieństwa - lekcja języka angielskiego dla klasy 2

Przeciwieństwa, lekcja dla klasy 2, 45min *Jeśli ściągniesz piosenkę w domu, możesz użyć swojego telefonu i głośnika bezprzewodowego. Teledysk…

Komentarze